معماری، عمران و شهرسازی
به وبلاگ معماری، عمران و شهرسازی خوش آمدید 
قالب وبلاگ
آخرين مطالب
1
1
1
1
1
1
1
1
1
برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

پروژه روشهای پیشرفته ساخت


این پروژه به معرفی قطعه و کاربرد در مکان های مختلف آن با ابعاد و اندازه در ظریب مشخصی می پردازد.



دانشجو:محمد مهدی آذری /  علی حسینی


   

  • مواد تشکیل دهنده قطعه طراحی شده بتن سبک می باشد.
  • بتن سبک يا بتن متخلخل در سال 1924 ميلادي توسط يک آرشيتکت سوئدي اختراع گرديد.
  • مواد تشکيل دهنده بتن سبک عبارت است از ورموکوليت، پرليت، سنگ بازالت و سيمان پرتلند
  • وزن مخصوص : هر متر مکعب حدود 600 کيلوگرم .
  • مقاومت فشاري : 30 تا 35 کيلوگرم بر سانتيمتر مربع با امکان افزايش آن بر حساب نياز مصرف کننده


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

1-  مقدمه:

مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یكی از رشته­های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته­های آزمون سراسری است كه داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می­تواند آن را انتخاب كند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یك طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می­نماید تا با یك برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امكانات موجود در جامعه ، گامی بلند  در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.



ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

چارلز جنکس

Charles Jencks


نظریه های جنکس در کتابهایش مانند زبان معماری پست مدرن، معماری امروز و معماری جهان در حال جهش فرصت مناسبی را برای ظهور روایتهای جدید معماری و تمرکز زدایی از ابرروایتهای کلان مدرنیستی فراهم ساخته است. جنکس در جستجوی معماری برتری است که بتواند معماری را از کارکردها و معانی روزمرهاش به سطوح و لایههای معنایی و کارکردی عالیتر همچون معانی اجتماعی، سیاسی یا مذهبی ارتقاء بخشد
.


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]


     گزیده سخنان فیلیپ جانسون                                                  

Architect’s Introduction

A Selection of Philip Johnson’s Words




ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

طرح معماری شهرک مسکونی

طراحی شهرک مسونی در کنار دریای خزر در زمینی به ابعاد 100*300



ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

طرح معماری 2 کارشناسی ارشد


طراحی در بافت تاریخی





ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

طرح معماری 1 کارشناسی ارشد معماری

طراحی محوطه



               


ایده اصلی طراحی:






DOBULE VISION

 ایده اصلی طراحی این سایت از مفهوم دو بینی که در طب کاربرد دارد گرفته شده است. با توجه به اینکه ارتباط ساختمانها با سایت کاملِا قطع شده است ،  فضای مابین که فضایی بین درون و برون برای حل این مشکل پیشنهاد شده است . فضایی که اتفاقات درون ساختمانها را بیرون می کشد و هر ساختمان با فعالیتها و اتفاقات درون آن شناخته می شود . به لحاظ کالبدی این گونه فضاها در این پروژه به وسیله صفحاتی که لایه لایه ساختمانها را برش می دهند معرفی می شوند . در واقع فضای واسط به عنوان شبه ای از ساختمانها است .  با توجه به نزدیکی بیش از حد دانشکده ها در قلب سایت و عدم وجود فاصله و حریم منطقی بین ساختمان ها ، ساختمان کتابخانه با توجه به ماهیت آن که منبع اطلاعاتی دانشگاه است با تعریف جدیدی به عنوان مرکز اطلاعات معرفی می شود که با دیگر ساختمانها مرتبط می شود. با این ایده کل مجوعه ساختمانهای دانشگاه به عنوان یک اتفاق به هم پیوسته شناخته می شوند نه ساختمانهای جدا جدا .

 


[ ] [ ] [ مهدی ]

برج مسکونی و تجاری



برای دانلود نقشه اتوکد  dwg اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

رشته معماري

* براي موارد ذكر شده منبع خاصي معرفي نمي‌گردد.

تذكر1 : منظور از مباحث، مباحث مقررات ملي ساختمان مي‌باشد.

تذكر2 : در صورت تناقض بين مباحث مقررات ملي ساختمان و ساير مدارك فني، مباحث مقررات ملي ساختمان ملاك عمل خواهد بود.

تذكر3 :آخرين نسخه معتبر مدارك و منابع فني اعلام شده ملاك عمل خواهد بود


  • مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
  • مبحث سوم ( حفاظت ساختمانها در مقابل حريق)(1380)
  • مبحث چهارم( الزامات عمومي ساختمان)(1387)
  • مبحث پنجم (مصالح و فرآوردههاي ساختماني) (1382)
  • مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) ( 1384)
  • مبحث نهم( طرح و اجراي ساختمانهاي بتنآرمه)(1388)- فصول اول تا نهم
  • مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
  • مبحث پانزدهم (آسانسورها و پلههاي برقي)، (فقط ضوابط مربوط به طراحي) (1387)
  • مبحث هجدهم ( عايقبندي و تنظيم صدا) (1380 )
  • مبحث نوزدهم ( صرفهجويي در مصرف انرژي) (1381)
  • مبحث بيستم (علائم و تابلوها) (1384)
  •  راهنماي صرفهجويي در مصرف انرژي
  • راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخشهاي نظارت و اجرا)
  • مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري
  • طرح معماري
  • جزئيات اجرائي ساختمان *
  • روشها و مسائل اجرايي*
  • مسائل مكانيكي و برقي در ساختمان( برگرفته از متون مباحث سيزدهم، چهاردهم،        شانزدهم و هفدهم مقررات ملي ساختمان)

 

 

رشته عمران(محاسبات)

 

  • اصول و مباني بارگذاري ساختمان و مبحث ششم (1385)
  • اصول و مباني طراحي و اجراي ساختمانهاي فولادي و مبحث دهم(1387)
  • اصول و مباني طراحي و اجراي ساختمانهاي بتني، تكنولوژي بتن و مبحث نهم (1388)
  • اصول و مباني طراحي و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي و مبحث هشتم(1384)
  • اصول و مباني مكانيك خاك و مهندسي پي و مبحث هفتم (1388)
  • اصول و مباني تحليل سازه‌ها (در حد سرفصل‌هاي رسمي دانشگاهي)
  • رشته عمران(نظارت)
  • قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و 1375)
  • مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
  • مبحث پنجم (مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني) (1382)
  • مبحث ششم (بارهاي وارد بر ساختمان)( 1385)
  • مبحث هفتم (پي و پي‌سازي) (1388)
  • مبحث هشتم (طرح و اجراي ساختمانهاي با مصالح بنايي) ( 1384)
  • مبحث نهم (طرح و اجراي ساختمانهاي بتن آرمه) مصوب 1388 و تكنولوژي بتن (مطابق        سرفصلهاي رسمي دانشگاهي)
  • مبحث دهم (طرح و اجراي ساختمانهاي فولادي) (1387)
  • مبحث يازدهم (اجراي صنعتي ساختمانها) ( 1383)
  • مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
  • راهنماي جوش و اتصالات جوشي در ساختمانهاي فولادي (بخش‌هاي نظارت و اجرا) (1386)
  • راهنماي قالب‌بندي ساختمانهاي بتن‌آرمه (1382)
  • * تحليل سازه‌ها و طراحي سازه‌هاي فولادي و بتني (در حد اطلاعات دانشگاهي و كلي)
  • * روشها و جزئيات اجرايي ساختمان

 

 

رشته تاسيسات برقي

  • قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و 1375)
  • مبحث دوم (نظامات اداري)(1384)
  • مبحث سوم (حفاظت ساختمانها در مقابل حريق) (1380)
  • مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
  • مبحث سيزدهم (طرح و اجراي تأسيسات برقي ساختمانها) (1382)
  • مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله‌هاي برقي(1387)
  • راهنماي مبحث سيزدهم( طرح و اجراي تأسيسات برقي ساختمانها) (1382)
  • مبحث نوزدهم (صرفه جويي در مصرف انرژي) (1381)
  •  *  طرح و اجراي تأسيسات برقي

 

 

رشته تاسيسات مكانيكي

 

  • قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و1375)
  • مبحث دوم ( نظامات اداري )(1384)
  • مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
  • مبحث چهاردهم (تأسيسات گرمايي، تعويض هوا و تهويه مطبوع) (1380)
  • مبحث پانزدهم (آسانسورها و پله‌هاي برقي) (1387)
  • مبحث شانزدهم (تأسيسات بهداشتي)
  • مبحث هفدهم (تأسيسات لوله‌كشي و تجهيزات گاز طبيعي ساختمانها)(1387)
  • مبحث نوزدهم ( صرفه جويي در مصرف انرژي)
  • * طرح وا جراي تأسيسات مكانيكي
  • * براي مورد ذكر شده از مراجع معتبر فني و مهندسي تاسيسات مكانيكي استفاده گردد.

 

رشته شهرسازي

 

  • ·  قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و1375)
  • ·  مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
  • ·  مبحث چهارم( الزامات عمومي ساختمان)(1387)
  • ·  مبحث بيستم( علائم و تابلوها)(1384)
  • ·  حقوق، قوانين، مقررات و آيين‌نامه‌هاي مربوط به شهرسازي كشور( نظير قانون تغيير نام آباداني و مسكن به وزارت مسكن و شهرسازي، قانون تاسيس شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ايران، قانون شهرداريها، آيين نامه بررسي و تصويب انواع طرحها از سطح ملي تا محلي، مباحث عمومي حقوق شهري و مشابه)
  • ·  مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران
  • ·  * اصول و مبانی برنامه ریزی و طراحی شهری
  • ·  * روش ها و شیوه های برنامه ریزی و طراحی شهری
  • ·  * مسائل شهرسازی ایران اعم از برنامه ریزی شهری و طراحی شهری
  • ·  * اطلاعات تکنیکی لازم در زمینه انواع طرح ها و برنامه های شهرسازی ایران از سطح ملی تا محلی شامل طرح های آمایش، کالبد ملی، منطقه ای، ناحیه ای و محلی: هادی، جامع، ساختاری-تفصیلی، آماده سازی، شهرک سازی، شهرهای جدید، طراحی شهری، نوسازی و بهسازی، توانمند سازی، طراحی تفکیک اراضی شهری، انطباق کاربری اراضی شهری، طراحی انطباق شهری ساختمان ها و نظایر آن

 

رشته نقشه برداري

 

  • قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و 1375)
  • مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
  • مبحث دوازدهم (ايمني و حفاظت كار در حين اجرا) (1385)
  • دستورالعمل‌هاي تيپ نقشه‌برداري (نشريه شماره 119 و 95 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي)
  • * متره و برآورد كارهاي نقشه‌برداري
  • نقشه‌برداري عمومي (در حد اطلاعات دانشگاهي)
  •  * كاربرد روشها و دستگاههاي نقشه‌برداري در ساختمان‌سازي و شهرسازي
  • * كاربرد عكس‌هاي هوايي و اطلاعات ماهواره‌اي در صنعت ساختمان سازي
  • * تعيين موقعيت املاك
  • * پياده كردن نقشه‌هاي طراحي شده ساختمانها، محل پي‌ها يا شالودها، ستون‌ها، قوس‌ها در ساختمان، هندسه ساختمان و معابر
  • * گرايشهاي ميكروژئودزي( جهت رفتارسنجي و كنترل سازه‌هاي سنگين)، فتوگرامتري كاربردي، سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي (GIS,LIS )( درحد كاربردي)

 

رشته ترافيك

  • قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان و آئين‌نامه‌هاي اجرايي آن (1374 و 1375)
  • مبحث دوم ( نظامات اداري)(1384)
  •  * طراحي راه هاي شهري
  •  * مطالعات برنامه ريزي حمل و نقل و ساماندهي ترافيك
  •  * مشخصات فني و اجرايي معابر
  •  * مهندسي ترافيك و ترابري
  •  * ايمني معابر
  • * حمل و نقل همگاني

[ ] [ ] [ مهدی ]

دفترچه آزمون ورود به حرفه نظام مهندسی 3/9/1390

·         معماری    عمومی                                      دانلود

·         معماری    تخصصی                                     دانلود

·         معماری   جزئیات اجرای ساختمان                 دانلود

·         معماری    طراحی                                       دانلود

[ ] [ ] [ مهدی ]
"عوامل موثر بر سرزندگی شهری"

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]
زبان معمارانه نگاره های ایرانی

        دکتر منوچهر فروتن

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]
گونه شناسی سابات در میان اقیم های گرم و  خشک ایران


برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

بازشناخت رویکردهای نظری به فضلهای عمومی شهری

دکتر خشایار کاشانی جو

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

پایان نامه کارشناسی معماری



دانشجو: محمد صائبی فر


موزه


 



        
ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

مقدمه

با اوج گیری معماری در نیمه دوم قرن بیستم ومعماران برای عملی كرن طرحها و افكار بلند پروازانه خود سعی در نو اوری وافرینشی متفاوت با گذشته داشتند. همزمان با رشد علم معماری تكنولوژی نیز در حال رشد بودو بعضی از معماران بر جسته از جمله میس ون دروهه و لوكور بوزیه اقدام به استفاده از تكنولوژی روز در معماری كردند.



ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

.ریاضی کاردانی به کارشناسی :مدرسان شریف۱
۲. مصالح شناسی :سیاوش کباری
۳. آشنایی با معماری اسلامی: محمدکریم پیرنیا
۴. سبک شناسی معماری اسلامی :محمد کریم پیرنیا
۵. استاتیک: موسسه دیباگران تهران
۶. تستهای کاردانی به کارشناسی عمران : مهدی پرنا
۷. تستهای کاردانی به کارشناسی معماری : انتشارات مارلیک
.
تستهای کاردانی به کارشناسی معماری:مهدی پرنا
۱۱.کتابهای فنی وحرفه ای معماری شامل :شناخت مواد ومصالح- عناصر وجزئیات آشنایی با بناهای تاریخی-
مبانی هنر های تجسمی جلد ۱و ۲
۱۲.سوالات چهارگزینه ای کاردانی به کارشناسی :موسسه دیباگران
۱۳.مبانی سواد بصری
۱۴. ۲۵۰۰ تست عمومی جلد ۱و۲ :انتشارات کتابخانه فرهنگ
۱۵.آشنایی با معماری جهان:ابراهیم زارعی
۱۶.اجزای ساختمان مولف : سیاوش کباری
۱۷.کتابهای معماری ۱و۲ :موسسه دیباگران تهران
۱۸- مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب : وحید قبادیان
۱۹- مبانی هنرهای تجسمی : غلام حسین نامی
۲۰- معماری فرم فضا نظم :فرانسیس د.ک.چینگ
۲۱- معماری ۱و۲ :انتشارات دیبا گران
۲۲- اجزا ساختمان و ساختمان :سیاوش کباری
۲۳- هندسه سال دوم دبیرستان
۲۴- آشنایی با معماری جهان :محمدابراهیم زارعی
۲۵-ادبیات پنج استاد
۲۶-راهنمای ادبیات پنج :استاد محمد باقر کلیشمی
۲۷-نگارش زبان فارسی :انتشارات سمت
۲۸-معارف اسلامی ۱ :اتشارات نهاد رهبری
۲۹-معارف اسلامی ۱ :انتشارات سمت

 

[ ] [ ] [ مهدی ]

مواد امتحانی و ضرایب



ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

 

پایان نامه کارشناسی معماری

هتل 4 ستاره همدان

دانشجو:مهدی آذری


چکیده:

" لرد بایرون شاعر انگلیسی، زمانی گفته بود، سیاحت مرزهای ذهن را گسترش می دهد. از دیدگاه گردشگر، گردشگری در واقع باید راه های فرار از فشارها و تنش های روزمره و غرق شدن فرد در محیطی متفاوت و شادی بخش را در مواجهه با یک فرهنگ متفاوت فراهم کند."

در فرهنگ عامه مردم سفر و مسافرت جایگاه و اهمیت ویژه ای از جهت گسترش اطلاعات، آگاهی ها و شناخت دارد. انسان با تجربه در این فرهنگ به انسان جهان دیده ای اطلاق میگردد که به سیر و سفر در اطراف و اکناف پرداخته و از هر قوم و ملتی شناخت و نشانه ای در ذهن خود دارد. مرز و بوم ایران نیز بستر مناسبی برای بروز و ظهور این نمادهای فرهنگی است.

امروزه ضرورت گذراندن اوقات فراغت با توجه به رشد ناموزون شهرنشيني امري بديهي مي باشد. دامنه و نحوه گذران اوقات فراغت هم از نظراهداف وانگيزه ها و هم از نظر زمان، مكان و نوع فعاليت بسيار متنوع و گسترده است. هر يك از انواع فراغت نقش خاصي در زندگي فردي اجتماعي افراد ايفا مي كند و به تسهيلات، فضاها و مديريت ويژه اي احتياج دارد. امروزه يكي از اهداف برنامه ريزي فراغت، گسترش فراغت فعال به ويژه گردشگري است كه علاوه بر اهداف اقتصادي و زيست محيطي نقش بسيار سازنده اي در ساماندهي اوقات فراغت و تعادل بخشي به اشكال مختلف آن و نيز تامين نيازهاي عميق رواني و فرهنگي دارد. در واقع بخش مهمي از نيازها و انگيزه هاي فراغتي انسان، به دلبستگي انسان به طبيعت و آشنايي با سرزمين ها و مردمان ديگر برمي گردد. اين امر اهميت زيادي به گذران فراغت به صورت گردشگري مي بخشد كه با فعاليت هاي مختلف مانند طبيعت گردي، سير و سفر، تفرج و ... همراه است.

شهر همدان دروازه ورود به تمدن کهن ایرانی  مي باشد كه از نظر قدمت تاریخی از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. ولي متاسفانه اين شهر با وجود جاذبه هاي زياد، به دلايل مختلفي از نظر دور مانده و گردشگران اندكي در اين شهر اقامت مي كنند. يكي ازاين دلايل کمبود مجتمع های گردشگري در شهر براي اقامت گردشگران مي باشد. طراحي و ساخت چنين مجموعه اي لازم و ضروري به نظر مي رسد.

بعلاوه لازمه طراحي يک هتل، در نظر گرفتن عوامل متعددي چون سازه، تاسيسات، روابط و فرم و توجه ويژه به محوطه است. در اين پروژه سعي بر آن بوده که با توجه به همه جوانب و در نظر گرفتن عوامل حقيقي، طراحي معقول، منطقي و مطابق با اقليم صورت گيرد.

فصل اول: کلیات

مقدمه

توریسم و جهانگردی

جهانگردي چيست؟

اثرات جهانگردی

توریست

صنعت توریسم

كلياتي راجع به توريسم داخلي

تاریخچه جهانگردی در جهان

تاريخچه جهانگردي در ايران

منابع گردشگري

طيف گردشگران

فعاليت هاي گردشگران

بررسی آثار فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی جهانگردی

1-اثرات اجتماعی جهانگردی

2- تاثیرات فرهنگی اجتماعی گردشگری بر مقاصد

3-توسعه جهانگردي به عنوان يك عامل اقتصادي

سياست كلي جمهوري اسلامي ایران در مورد صنعت توريسم

خط مشي هاي اساسي، ايرانگردي و جهانگردي در برنامه 5 ساله دوم اقتصادي كشور

مشكلات توسعه صنعت توريسم در ایران

فصل دوم: مبانی نظری طراحی

مقدمه

تعريف موضوع

تاريخچه هتل در جهان

سير تحول هتل در اروپا

گراند هتل

تاريخچه هتل در ایران

سابقه تاریخی کاروانسراهای ایران

تاريخچه هتل در ايران معاصر

دسته بندی هتلها

معرفی و تحلیل مصداق ها و نمونه های داخلی و خارجی

نمونه های خارجی

هتل رامادا پلازا  (HOTEL RAMADA PLAZA )

برج العرب

بررسی نمونه های داخلی

هتل نارنجستان نور

هتل گیلان ( کادوس)

هتل آزادي

جمع بندی مصادیق در مورد نمونه هی بررسی شده

فصل سوم: بستر طراحی

مقدمه

معرفی و تحلیل شاخصه های معماری شهر

موقعيت جغرافيايي همدان در کشور

جاذبه های تاریخی و مذهبی شهر همدان

فرآورده های همدان و صنایع دستی آن

راههای ارتباطی همدان

پوشش گياهي

فرهنگ

تقسيمات جغرافيايي استان

سابقه تاریخی شهر همدان

موقعیت عمومی همدان

شناخت عوامل اقليمي در شهر همدان

حدود تقسيمات جهارگانه اقليمي در ايران:

مشخصات اقلیمی و آب و هوائی همدان

آب و هوای شهر همدان

شرايط جوي

الف – دما

د- تغييرات رطوبت نسبي

ج- بارش

ز- تعداد روزهاي يخبندان

وزش باد

هـ) بهره گیری از نوسان روزانه دمای هوا

بررسی بادهای غالب

جهت قرار گيري ساختمان

گروه بندی اقلیمی شهر همدان

الف ) کاهش اتلاف حرارت ساختمان

ب ) کاهش تاثیرباد دراتلاف حرارت ساختمان

ج ) بهره گیری از انرژی خورشیدی در گرمایش ساختمان

ج- بهره گیری از انرژی خورشیدی

د ) محافظت ساختمان در برابر تابش آفتاب

بررسي حد آسايش در اقليم مورد مطالعه

نتیجه گیری

فصل چهارم: مبانی نظری طراحی

 

مقدمه

معماري هتل و انواع فضاهاي تشكيل دهنده آن

فضاهاي عمومي

گروه فضاهاي مربوط به اقامت

گروه فضاهاي عمومي جنبي

پذيرش، صندوق وسرپرستي

فضاهاي سرويس دهنده طبقات

فضاهاي مختص كاركنان هتل

انبارهاي هتل

پاركينگ

مسائل رفاهي وامنيتي

فضاهاي عمومي

گروه فضاهاي مربوط به اقامت

سالن مجالس جشن وپذيرايي

گروه فضاهاي عمومي مربوط به اقامت در هواي آزاد

گروه فضاهاي عمومي مربوط به غذا خوردن

فضاهاي غذا خوري

گروه فضاهاي عمومي جنبي

الف- ورودي، لابي

ب- فرانت آفيس

ج- ميز رسپشن

فضاي سرويس دهنده طبقات

الف- آسانسور مخصوص حمل اثاثيه

ب- فضاهاي مختلف خانه داري

ج- راهروي عمومي

د- رختشويخانه، اطوكشي

هـ- بخش مهندسي هتل

فضاهاي مختص كاركنان هتل

الف- غذاخوري كاركنان

ب- فضاي رختكن كاركنان

ج- انبارهاي هتل

د- پاركينگ

فضاهاي خصوصي

اتاقهاى خواب

اهداف در طراحى طبقات اتاقهاى خواب

معيارهاى طراحى اتاق خوابها

جدول خصوصيات ميهمانان هتل

جدول ابعاد اتاق‏هاى خواب

پلان طبقات

محل قرارگيرى پلكان

آسانسورهاى عمومى

طراحى فضاهاى عمومى

دياگرام مجاورت فضاهاى عمومى

لابى

اهداف طراحى

ورودي ها

محل قرارگيرى پيشخوان لابى

دسترسى به دفتر لابى

(سيركولاسيون )ارتباطات

فضاهاى عرضه غذا و نوشيدنى

اهدف طراحى

اهداف در طراحى رستوران

فضاهاى برگزارى مراسم و فعاليت‏ها

جدول خصوصيات فضاهاى مخصوص برگزارى مراسم و فعاليتها

دياگرام مجاورت فضاهاى برگزارى مراسم و فعاليت‏ها

معيار طراحى

فضاهاى ورزشى

چك ليست براى اماكن سلامت جسمانى

تجزيه و تحليل پاركينگ

دفاتر ادارى

دياگرام مجاورت دفتر لابى

پيشخوان و دفتر لابى

دفتر حسابدارى

دفتر مدير اجرائى

دفاتر فروش و تداركات

فضاى خدماتى و پشتيبانى (دور از ديد)

دياگرام مجاورت خدمات دور از ديد پشتيبانى

فضاهاى آماده سازى غذا و انبار آذوقه

اهداف در طرح ريزى

دياگرام مجاورت خدمات غذايى

دیاگرام ارتباطی فضاهای هتل

اصول طراحى آشپزخانه

طراحى فضاى انبارهاى آذوقه و نوشيدنى

فضاى بارانداز دريافت موارد اوليه، زباله و انبار عمومى

نواحى و فضاهاى مربوط به كاركنان

1 .دفاتر پرسنل و ثبت ساعات ورود و خروج

2. رختكن‏ها و توالتها

3. غذاخورى كاركنان

4. اسكان كاركنان

رختشويخانه و خانه دارى

بخش مهندس و تاسیسات مکانیکی

راه های خروج

دیاگرام ارتباطی فضاهای هتل

انواع هتل

دسته بندی هتل ها از نظر کیفیت هتل

دسته بندی هتل از نظر چیدن اتاق ها

دسته بندی هتل از لحاظ نوع فعالیت

دسته بندی هتل ها از نظر تعداد واحدهای اقامت

گونه‏شناسى هتل بر اساس نحوه قرارگيرى اتاقهاى خواب

بررسی و شناسایی کالبدی و ضوابط و مقررات

مجموعه مقررات و ضوابط لزوم اجرا و پیشنهادی سازمان ایرانگردی و جهانگردی – طرح تفضیلی

ضوابط معماری، ساختمانی و درجه بندی تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی

ابعاد و اندازه های استاندارد

آشپزخانه

مناطق غذا خوری

اتاق خواب

سرویس بهداشتی و حمام:

مشخصات فنی

راهرو،راه پله،پله فرار و آسانسور

فضاهای جنبی

پارکینگ-انباری و تاسیسات سرویس دهنده

شبکه های تشخیص، هشدار و اعلام حریق

سيستمهاى ساختمانى

سيستم برق رسانى اضطرارى

سيستم‏هاى زنگ خطر آتش سوزى

تهويه مطبوع

گرمايش متمركز

تهويه هوا

روشنايى

طراحى با نور: هتل و زيرمجموعه‏هاى آن

شبکه های تشخیص، هشدار و اعلام حریق

برنامه فیزیکی

زیر فضاها و سطوح مورد نیاز برای هر فضا

نتیجه گیری

فصل پنجم: فرآیند طراحی

مقدمه

تحلیل سایت

دلايل انتخاب سايت

بازدید و کسب اطلاعات

محدوده زمین

وسعت

دسترسی

همسایگی

توپوگرافی ,شیب عمومی

منظر

دید و منظر

عوارض طبیعی و مصنوع مشهود

اقلیم

- مکان یابی بنا در سایت با توجه به عوامل مختلف

آلترناتیو 1:

آلترناتیو 2:

آلترناتیو برگزیده:

ایده های اولیه

طراحی های صورت گرفته

تحلیل طرح برگزیده:

تحلیل سیستم سازه ای ومصالح برگزیده شده برای طرح:

سیستم سازه ای

تدابيري جهت مقابله با زلزله:

بررسی سیستم سازه در ستونها وتیرها

عملکرد لایه های مختلف کف

دالهای پیش ساخته

دالهای درجا

گزینش سیستم سازه ای کف

بررسی سیستم کف در روش پیش ساخته

تأسیسات

تأسیسات مکانیکی

سیستم توزیع

سیستم اطفاء حریق

ضوابط لازم برای نازک کاریها و مبلمان

تأسیسات الکتریکی

نور پردازی

سقف

سقف كاذب

ديوارها

كفها

آکوستیک

نتيجه گيري:

فصل ششم: ضمائم

منابع و ماخذ

 



[ ] [ ] [ مهدی ]

"پایداری کالبدی در شهرهای سنتی ایرانی"

اصل انسجام و ساختار پیچیدگی در طراحی شهری،ساختار فراکتالی


برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

طراحی باغ ایرانی را می توان در اصول زیر خلاصه نمود.

 

الف ) سلسله مراتب

بر اساس این اصل فضاها و عناصر مختلف بر اساس اهمیت، ارزش کارکردی و بسیاری از عوامل دیگر در کنار هم قرار می گیرند. در طراحی اغلب باغ های ایرانی این اصل به خوبی دیده می شود. سلسه مراتب در باغ ها از سردرورودی یا گاهی میدان و آبنمایی در بیرون باغ (جلوخان) شروع و با گذشتن از هشتی و محور اصلی به کوشک باغ می رسد. این اصل را در ارتفاع، رنگ و اندازه عناصر باغ هم میتوان جستجو کرد.

ب)تقارن

تقارن یکی از اصول طراحی به شمار می رود که در دوران باستان در بسیاری از بناهای عمومی و مذهبی به کار رفته است. اصل تقارن را می توان کامل ترین شکل تعادل به شمار آورد که علاوه بر جنبه های زیبا شناسی از لحاظ ایستایی نیز همواره مورد توجه بوده است. در باغ های ایرانی به وفور از این اصل استفاده شده است. کوشک های ساخته شده متقارن بوده و بر روی محور یا مرکز تقارن واقع اند. اوج قرینه سازی را می توان در محورهای اصلی دید. در محور اصلی حتی درختان، درختچه ها و گل ها نیز قرینه کاشته شده اند. باغ های مستطیلی بسته به مکان قرار گیری کوشک، یک یا دو محور تقارن و پلان های مربع اغلب چهار محور تقارن دارند.

ج ) مرکزیت

یکی از امور مهم در ترکیب و سازمان دهی عناصر در بسیاری از فضاهای معماری مرکزیت است و غالبا برای تاکید به مهم ترین قسمت مجموعه مورد استفاده قرارمی گیرد. اصل مرکزیت بیشتر در کوشک ها دیده می‌شود. خصوصا کوشک هایی با طرح هشت بهشت. این اصل در پلان مربع با وجود کوشک در محل تقاطع محور ها، در اوج خود می باشد.

د) ریتم

به معنی تکرار موزون ساده یا پیچیده یک عنصر یا پدیده در یک اثر هنری است. منظور از تکرار موزون پیچیده، تکرار چند عنصر یا مجموعه به نحوی است که درک روابط و قانونمندی های حاکم بر آنها به مشاهده دقیق و عمیق نیاز دارد.

این اصل در مواردی جوابگوی نیاز عملکردی می باشد همچون حجره های یک مدرسه یا کاروانسرا ، وگاهی بر آورده کننده نیاز زیبایی شناختی است از لحاظ بصری منظری ظریف و خوشایند پدید آورد)

در باغ ایرانی این اصل را می توان در دیواره های حاشیه باغ، دیواره های صفحه بندی حاصل از زمینهای شیب دار و حتی در کفسازی ها مشاهده می شود.

ه) استقلال و تشخیص فضاها

در معماری ایرانی همه فضاها دارای استقلال و متشخص اند و هیچ فضایی منفی یا مانده از فضای دیگر نیست.

این ویژگی که به نظر می رسد گاهی با واقعیت های کارکردی در تعارض باشد از اصول مراعات شده در نمونه‌های ارزشمند معماری ایران است. درباغ ایرانی نیز همه فضاها اعم از ساخته و ساخته نشده ، از خود هویتی به نمایش می گذارند.بطوریکه حتی فاصله میان دو فضای مستقل، خود عرصه ای کامل به شمار می‌آیدکه واجد تعریف ، هویت و عملکرد مستقل می باشد.

و)تنوع در وحدت، وحدت در تنوع

باغ ایرانی در عین وحدت در خطوط کلی، هندسه و مصالح اجرایی، دارای تنوع فضایی بی نظیری است.تنوع فضایی باغ با تعریف فضاهای مستقل از هم از طریق محدودسازی، تنظیم فاصله دید، بهره گیری از اشکال کامل هندسی، طرح کاشت، ترکیب بندی های متفاوت از گونه های گیاهی، کارکردهای فضایی آب، بهره گیری از مصالح و امثال آن نمود پیدا میکند. محورهای اصلی، محورهای فرعی، کرت‌ها، انواع حوض ها و فضاهای ساخته شده با نوع بسیار زیادی که ارائه می دهند نشان از یک نظم و وحدت سازی در کلیت باغ می دهند.

ز)طبیعت گرایی و بهره گیری از منظر

فرهنگ ایرانی انسان را جدا از طبیعت نمی بیند بلکه او را همراه باسایر عناصر طبیعت و جزء لا ینفک آن و دل سپردن به طبیعت و استفاده از مناظر طبیعی را علاوه بر اینکه پی بردن به آیات و نشانه های خدا می بیند، موجب حظ بصر و نشاط روان آدمی می داند. از این رو معماری و هنر ایران به شدت طبیعت گراست. این اصل در باغ ایرانی سبب بوجود آمدن فضاهای نیمه باز مانند ایوان و کوشک شده است که حد فاصل و پیوند دهنده فضای طبیعت (حیاط یا منظره باغ) و بخش ساخته شده می باشد. وجود فضای دنج و خلوت و پناه بردن به گوشه طبیعت در باغ ایرانی یک قاعده است، در نتیجه باغ ایرانی فضایی عارفانه و شاعرانه برای تامل به شمار می رود. وجود چشم اندازهای عمیق و باز در محورها و مسیرهای اصلی باغ، عدم وجود موانع بصری و هدف دار بودن این مسیرها (رسیدن به فضای ساخته شده یا یک نشانه بصری) بر طبیعت گرایی بیشتر صحه میگذارد.

در نهایت ویژگی های مشترک باغ های ایرانی را می توان این گونه بر شمرد:

          - تقسیم باغ غالبا به چهار بخش

           - استفاده از خطوط راست در طراحی

           - وجود یک کوشک یا بنا در مرکز یا بلندترین قسمت باغ

           - استفاده از یک جوی اصلی

            - استفاده از استخرهای وسیع به عنوان آینه و زیبایی چشم انداز مقابل کوشک

            - رابط نزدیک با طبیعت

            - کاشت درخت میوه در قسمت بزرگی از باغ

            - فقدان فضای سبز بیهوده و ...

 

 

الگوهای باغهای ایرانی :

الگوی 1 : کوشک ( باغ فین کاشان )

       - ساختمان کوشک دارای الگوی فضای میانی می باشد.

       - ورودی باغ بر روی محور اصلی مقابل کوشک قرار می گیرد

 

           الگوی 2 : کوشک باغ ( باغ شاهزاده کرمان )

-       کوشک در یک سوم میانی قرار می گیرد ، به این صورت که اگر طول مستطیل را به سه قسمت تقسیم کنیم ، کوشک در تقاطع یکی از یک سوم قرار می گیرد



 

       الگوی 3 : باغ ( باغ دولت آباد یزد )

 

 

 

ویژگی باغها :

 

1-      دیوار محصور دورشان دارند => درونگرا بودن

2-   هندسی بودن ساماندهی فضایی آن => باغها همه هندسی هستند باغ ایرانی هندسی است ، حتی درختهای آن ، برخلاف باغهای ژاپنی و چینی که الگوی باغ را از خود باغ گرفته اند

3-   وجود سر در بصورت ساختمان => المانهای ورودی : پیش خان پیش طاق آستانه یا پای در پِلَنگ ( درگاه میان یک دیوار ستبر ، از آستانه تا پایان پهنای دیوار ) دالان درون باغ در اغلب باغها ساختمانهای ورودی 2 طبقه هستند

4-      دارای برج

5-      شبکه خیابان بندی راست

6-      شبکه آب نماها و آبیاری راست

7-      ساختمان کانونی ( کاخ ، کوشک ، کلاه فرنگی و ... )

8-      باغچه های چهارپهلو پر از درختان و گلها

 

 

نقشه های باغهای ایرانی :

 

1-      باغهای تخت و کم شیب => باغ فین کاشان ، باغ دولت آباد یزد

2-      باغهای شیبدار و سکوبندی شده => باغ تخت شیراز

3-      باغهای ساخته شده بر روی زمینهای دارای پستی و بلندی و کمتر دست خورده => باغ عباس آباد بهشهر

 

   تقسیم بندی باغها در جهان :

 

          1 -     باغ هندسی :

        آمیختگی اندامها ، بخش بندی و آراستگی کالبد آن ، چهار چوبی هندسی دارد و برگرفته از سازمان   هندسی می باشد => خطوط راست ، گوشه های راست ، اندازه های پیراسته ، راسته راهنما ، دیدهای ویژه ، شبکه بسامان آب و آبیاری => باغهای ایرانی و هندی

2- باغ دورنمایی ( ضد هندسی )  :

       آمیخته ای از اندامهای چشم نواز با کالبدی آزاد => نرمش خطوط ، راه های اریب ، گوناگونی رویه ها ( گوناگونی سطوح ) ، پرهیز از راسته سازی => باغهای ژاپنی و چینی

3-      باغ هندسی - دورنمایی :

        آمیخته ای از نوع اول و دوم => باغهای فرانسه و انگلیس

 

 

ویژگیهای کلی باغ:

 

·        در باغها 4 عنصر مرتبط با آب داریم  : 1- جوی ها 2- آب نماها ( در مقاطع جوی ها ) 3- آبفشان یا فواره 4- آبشار یا آبشره

·        همه کوشک های دو طبقه هستند

·        باغ ایرانی ، باغ پرسپکتیو یک نقطه ای است

·        باغ ماهان کرمان شاهکار بازی با آب است ، شیب آن از باغ فین و دولت آباد بیشتر است

·        آب و حرکت عناصر اصلی باغسازی هستند

·        تَریشه : گذرگاه های باغها

·        کهن ترین باغ ایرانی باغ پاسارگاد ( باغ کوروش ) می باشد

 

 

[ ] [ ] [ مهدی ]

"برنامه ریزی کاربری زمین"

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

"ویژگی بازار اسلامی در نظریه و عمل"

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

"در جستجوی  فضای گمشده"

داریوش شایگان

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]

"حکمت معماری اسلامی "

برای دانلود اینجا را کلیک کند.

[ ] [ ] [ مهدی ]

"الگوی ایرانی برای طراحی یک فضای شهری"

برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]
مقدمه:

 

بوطیقا واژه ایست اسرار آمیز از افلاطون وارسطو تا کاستون  شبلار و اریکو استرانوسکی این واژه را برای نشان دادن زیبایی شناسی تکوینی ،عناصر کیفی فضا وساختن موسیقی به کار برده اند.

این کلمه از واژه ای یونانی ریشه میگیرد که مشخصا" به معنای ساختن است.ساختن فضا،معماری،شعرو ...

بوطیقا در کتب مختلف حتی تا اندازه ای به کار رفته است که به ساختن هنر از طریق اندیشیدن وژرف اندیشدن به آنچه مطلوب است یا به تفاوت های جزئی میان روش های مختلف وممکن خوب ساختن مربوط می شود.

انواع بوطیقا :



ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

معماری در ادبیات ایران

معماری در لغت به معنای بنایی ، علم بنایی وشغل معمار  و نیز به معنای آبادسازی و آبادانی است . در ادبیات ایران و به ویژه در کلام شاعران بارها از این لغت استفاده شده است.

مصطفی آمده به معماری                   که دلم را خراب دیدستند  ( خاقانی)

به معماری کعبه چون دست برد          زمانه ابراهیم بپنداشتش  ( خاقانی )

این فسانه ز بهر آن گفتم که تا آنگه که معماری این مزرعه به تو مفروض است نگذاری بی عمارت گذارند. ( مرزبان نامه )

با این مقدمات معماری ولایت خوارزم بدو ارزانی داشتیم. ( التوسل الی الترسل )

اما معمار یک واژه عربی و صیغه مبالغه است به معنای بسیار عمارت کننده ؛ آنکه عمارت کند و موجب رونق و تعالی گردد.


 


ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]

ارتیاط با دیگران ، یكی از ابزارهای توسعه قدرت رفع نیاز روحی او بوده است كه به اشكال گوناگون جلوه گر شده است و در این میان ، ابتدائی ترین آن ، ارتباط تصویری بوده است كه آثار آن بر سنگواره ها ، یادآور نحوه ارتباط او در دوره غار نشینی است.  

از بارزترین نشانه های تفاوت انسان و حیوان ، عشق به نوجوئی، تكامل و توسعه قدرت خویش بوده است. حیوان از غریزه اش مدد گرفت، لانه و سرپناه ساخت و طی هزاران سال به آن قانع بود و در آن تغیری نداد اما انسان همواره در اندیشه قدرت و توانائی خویش بوده است. او ابتدا دریافت كه پوست بدنش قادر به حفظ او در برابر سرما و گرما نیست، پوست دومی چون لباس را كشف كرد تا ضعف پوست بدن را جبران كند. باز هم به آن قانع نشد و پوسته سومی ساخت تا او را از گزند سرما و گرما ، آفتاب، درندگان و مزاحمان بیگانه در امان دارد. این پوسته سوم را خانه نامید.

دست او دارای قدرت كافی برای شكستن درختان ، كندن خاك و كشتن حیوانات نبود و با خلق ابزار مناسب آن را توانا ساخت. همانگونه در طول هزاران سال ، او را می بینیم كه بی وقفه در تلاش وسعت بخشیدن به قدرت و قلمرو خویش ، اعماق زمین را شكافته، به ژرفای دریا فرو رفته و در بیكران آسمان در جستجوی منابع و پایگاه جدید است.

ارتیاط با دیگران ، یكی از ابزارهای توسعه قدرت رفع نیاز روحی او بوده است كه به اشكال گوناگون جلوه گر شده است و در این میان ، ابتدائی ترین آن ، ارتباط تصویری بوده است كه آثار آن بر سنگواره ها ، یادآور نحوه ارتباط او در دوره غار نشینی است.

ارتباط تصویری امروزه ار جایگاه ارزشمندی برخوردار است و نقشه كشی یكی از مهمترین گونه های آن است كه در تمامی رشته های فنی مورد استفاده قرار می گیرد.

همانگونه كه می دانید برای ساختن یك مجموعه ساختمانی با اتكا به دهها هزار كلمه در توصیف آن ، بدون اینكه تصویری از آن رسم كنیم ممكن نیست. به عبارت دیگر اگر قرار باشد ده نفر سازنده، همگی با اتكا به توصیفات موجود از طرف نویسنده ،ساختمانی بسازند، نهایتاً ده ساختمان متفاوت حاصل خواهد شد. هر چند كه توصیفات مذكور دقیق و جزء به جزء باشد.

لذا اگر چه كلمات ، نقش مهمی را در انتقال ایده ای طرح بازی می كند، اما نقشه، اصلی ترین وسیله برای ارتباط در كار معماری و ساختمان است بنابراین تصاویر در بسیاری از مواقع گویاتر از كلمات ، منتقل كننده ایده های فنی است. به همین سبب در رشته های فنی برای انتقال ایده ها از نوعی تصاویر ساده شده خاص به نام نقشه استفاده می كنند كه نوعی زبان ترسیمی است .

این زبان همانند زبان مادری دارای قواعد و دستورات خاص خود است.این قواعد به طور قراردادی وضع شده است و در اغلب كشورها به صورت استاندارد در آمده است.در رشته معماری نیز از نقشه هایی استفاده می شود كه به آن نقشه های معماری-ساختمانی می گویند.

نقشه كشی ، تركیبی است از ترسیمات تك تصویری سه بعدی و ترسیمات چند تصویری دو بعدی.

نقشه های ساختمانی در مقیاسها و اندازه های متفاوت ترسیم می شوند كه بتوانند تمامی اطلاعات مورد نیاز برای سات آن را اعم از اندازه و شكل و حتی نوع مصالح را به بیننده منتقل كند.

آشنائی بارشته معماری در هنرستانهای فنی و حرفه ای :

امروزه از دو طریق می توان در این رشته تحصیل نمود:

۱) رفتن به دبیرستان و تحصیل در رشته ریاضی فیزیك و بعد قبولی در كنكور سراسری كاردانی و یا كارشناسی.

۲) رفتن به هنرستان و تحصیل در رشته نقشه كشی معماری و گرفتن دیپلم در این رشته و بعد ورود به دانشگاه در مقطع كاردانی.

دانش آموز در دوره هنرستان می بایست دو سال در این رشته تحصیل كند تا موفق به اخذ دیپلم فنی و حرفه ای شود. در طول این دو سال او با رسم انواع نقشه های مورد نیاز برای ساخت یك خانه مسكونی اعم از اجرائی و معماری آشنا خواهد شد.علاوه بر تسلط كامل بر رسم نقشه های ساختمانی با دست ،با نقشه كشی به كمك رایانه ( اتوكد ) نیز آشنا خواهد شد.

علاوه بر آن با هنر طراحی و آشنائی با مبانی هنر های تجسمی ، شناخت اجزائ ساختمان ، نقشه برداری ، تاسیسات آب و فاضلاب ، تاسیسات برقی ، متره و برآورد، بناهای تاریخی نیز آشنائی كامل پیدا خواهند كرد.

درسهای تخصصی دوره هنرستان در این رشته عبارت است از :

۱) شناخت مواد و مصالح

۲)ترسیم فنی و نقشه كشی

۳) مبانی طراحی معماری

۴) نقشه كشی ساختمانی

۵) آشنائی با بناهای ساختمانی

۶) حجم شناسی و ماكت سازی

۷) متره و برآورد

۸) نقشه برداری

۹) تاسیسات ساختمانی

۱۰) عناصر و جزئیات ساختمانی

دانش آموز پس از گرفتن دیپلم فنی بدون گذراندن دو ره پیش دانشگاهی می تواند با دادن كنكور سراسری یا بدون كنكور به دانشگاه آزاد و یا علمی كاربردی راه پیدا كند و پس از گرفتن مدرك كاردانی با دادن كنكور كارشناسی وارد دوره لیسانس شود.

سپس یا با داشتن مدرك كاردانی به عنوان تكنسین معماری یا با داشتن مدرك لیسانس به عنوان مهندس معماری وارد بازار كار شود.

رشته معماری دارای آینده شغلی مناسب و همچنین فوق العاده متنوع با روحیات مختیف می باشد.بیشتر كارهای آن نیز بیشتر به صورت عملی و مهارتی می باشد.

 

                               

                               

 

 

[ ] [ ] [ مهدی ]


برای دانلود اینجا را کلیک کنید.

[ ] [ ] [ مهدی ]
ماهیت معماری تاریخ معماری از زمانی که انسان پا به عرصه حیات نهاد، معماری نیز حیات خود را آغاز نمود و تا به امروز پا به پای بشر و سایر پدیده‎های بشری روند تکاملی خود را طی کرده و دگرگونی‎های بسیاری را به خود دیده است. معماری پدیده‎ای است که طی هزاران سال وجود داشته است و نمونه‎های آن به شکل بناها و ساختمان‎های متعدد در سراسر جهان پراکنده می‎باشند. وجود چنین سابقه دیرینه‎ای یک مزیت در پژوهش معماری محسوب می‎شود، چرا که در زمینه تحقیق، کمتر رشته‎ای است که مانند معماری از چنین گنجینه‎ای از مدارک و شواهد برخوردار باشد. حقایق مربوط به معماری طی دوران‎های طولانی و از طریق تجربه و آزمون‎های مستمر توسط بشر بدست آمده‎اند. از این رو می‎توان گفت تاریخ معماری مجموعه مدون آزمون‎های تجربی ثبت شده بشر در امر معماری است. اگر از تاریخ دل خوشی نداریم، می‎توانیم نام شواهد تجربی را به آن اطلاق کنیم. بررسی این شواهد برخی از واقعیت‎های معماری را نشان می‎دهد.
 
 

ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]
مباني نظري و معماري

 

گذشته از مباحث و نظراتي كه راجع به معماري و موضوعات آن در اكثر محافل دانشگاهي و حرفه اي با زوايا و ديدگاههاي گسترده و متنوع مطرح و بررسي مي شوند ، به نظر مي رسد ،‌لزوم وجود وجهي رابط ، به عنوان زباني مشترك كه بتوان توسط آن به مفاهيم ومباني اشاره نمود وآنها را مورد بررسي قرار داد، بشدت احساس مي شود .



ادامه مطلب
[ ] [ ] [ مهدی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ معمارباشی جهت نوشتارهایی در مورد هنر معماری ایران و جهان و طراحی و مرمت شهری در ضمن عمران و شهرسازی نیزدر نظر گرفته شده است.
امکانات وب

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ